V2 raketten

9 januari 2020 - Gilze, Nederland

In Gilze op 20 maart 1945 kwamen er twee V2 raketten.

De eerste kwam om 08:30 aan, dicht bij het laatste huis in de Ridderstraat van de familie van Gils. De tweede kwam om 17:35 in de Staatsbossen ongeveer tweehonderd meter van de Maastrichtse Baan en de Chaamse weg.

Mevr. Abbenhuis-van Gils herinnert zich: “Wij waren met twaalf kinderen en op die morgen roept één van ons: ‘Daar wordt weer in de lucht geschreven . . . ‘. Direct daarop volgt een geweldige ontploffing; glasscherven, dakpannen kletteren overal neer. Het huis lijkt in te storten. Jeanne die bij het raam zit, krijgt glas in haar hoofd en oog. Hierdoor wordt ze blind aan het linker oog. Ik word aan mijn knie gewond. In een Engelse vrachtauto worden wij naar de dokter gebracht. Meer dan vijftig meter achter ons huis in de tuin is een grote krater geslagen. Wrakstukken van het projectiel zijn nergens te zien, zover ik me herinner. Wél zijn er nog scherven gevonden. Het voorhuis is zwaar beschadigd, het is helemaal uit zijn voegen gerukt.

De V2 raket , officieel heet die Aggregat 4(A-4), was de onbemande geleide ballistische raket. De Duitsers zetten de raket voor het eerst op 8 september 1944. Vanuit Wassenaar naar Londen. Die reis van Wassenaar tot Londen duurde van september 1944 tot maart 1945.