Geret

16 december 2019 - Gilze, Nederland

Geret die gedurende de angstige meidagen niet naar school was gegaan, en nu zijn vriendjes weer ophalen om naar de vertrouwde school in de Raadhuisstraat te gaan. Maar echter niet voor de lang. Hij kwam aan op school aan en toen zag hij zijn juffrouw niet meer. Waar was zij nou gebleven? Ze was doodgeschoten door een militair denk ik. Want ik zag onderweg een lijk liggen in de berm. Het lijk kan van haar zijn maar ook van iemand anders. Hij liep toen door de berm verder. Geret kwam een militair tegen. Geret vroeg aan de militair wat er met de school is gebeurd. De militair zei: Hallo was machst du hier? Geret vroeg aan de militair. Wat zeg je. De militair zegt: Bist du jüdisch oder

nicht? Geret vroeg weer wat zegt u tegen mij. De militair zegt: Ich verstehe dich nicht, kleines Kind und gehe woanders hin oder was du tust. Geret zegt doei tegen de militair en ze liep verder langs de berm om door te zoeken naar wat er gebeurd was op school. De militair antwoorden: Tschüss kleiner Schimmel. Geret negeerden de militair wat hij verstond hem toch niet. Wat was zag hij in het bos het lijkt op een schuilplek van de Joden. Hij keek eerst achter zich of hij de militair nog zag staan. Hij zag hem niet meer staan dus hij ging erheen om te kijken of de juffrouw er was en of hij kon helpen met de mensen. Hij liep dwars door het bos naar de schuilplaats en het was een echte Joodse schuilplaats. Hij ging snel naar binnen om te kijken of de juf hier was. Er waren zoveel mensen  Geret zag bijna niks door de drukte. Uiteindelijk zag hij de juffrouw en hij vroeg wat ze hier deed in de schuilplek.

Ze antwoorden: Ik ben een Jood daarom ben ik hier verstopt voor de Moffen. Dus ze zie: Verraad ons hier niet en je kan misschien iets van etenswaren brengen. Er is hier bijna geen eten meer. Hij zei tegen de juffrouw ik ga gauw eten halen voor jullie allemaal. Op de terugweg werd Geret aangehouden door de moffen. De militair antwoordt: Woher kommst du? Geret vroeg wat zeg je. De militair werd een beetje boos op Geret. Want Geret zei: Dikke mof hou je bek en ga iemand anders lastig vallen. De militair ging snel versterking halen en Adolf Hitler informeren wat Geret had gezegd tegen de mof. Maar Geret wachten niet op de mof maar ging snel ergens anders want anders zou hij misschien wel worden doodgeschoten. Geret liep door en door naar de supermarkt voor de spullen. Want de onderduikers hadden na al de dagen wel honger gekregen. Want ze hadden al wel 2 dagen niet gegeten want er was niks van eten. Geret was in de winkel geglipt om eten te halen. Eigenlijk mogen kinderen niet in de winkel komen want die stelen makkelijk iets voor de Joden want die kinderen helpen alle Joden door aan voedsel te komen. Hij rende en rende de hele winkel door voor eten. Geret pakte wat hij kon pakken voor de Joden. Geret rende de winkel uit met heel veel eten. Hij ging weer naar de schuilplaats waar de juffrouw zit verstopt. Hij keek om zich of hij een Mof zag lopen en hij zag niks dus hij renden met het voedsel naar de schuilplaats. Hij zag de deur en rende naar binnen voor het voedsel. De juffrouw was zo blij. Geret ging weer naar huis toe en zei thuis niks over die schuilplaats. Ze leefde nog lang en gelukkig dachten ze.