Geret 2

6 januari 2020 - Gilze, Nederland

Geret die gedurende die angstige meidagen niet naar school was gegaan, ging nu zijn vriendjes weer ophalen om naar de vertrouwde school in de Raadhuisstraat te gaan. Maar echter niet voor lang,

Onderweg werd er opeens op hen geschoten. Wat was er aan de hand?? De Duitse soldaat zij: “Du bist Jude, du musst sterben (Jij bent Jood jij moet dood).” Geret vroeg zich af wie is Jood en waarom Joden? Geret vroeg in het Duits: “Wie is Jood?” De Duitse soldaat wees naar zijn beste vriend Avram. Uit schrik vil Geret bijna flauw. “Waarom? Waarom hem”. vroeg Geret? “Er ist Jude, du musst sterben (Hij is Jood hij moet dood!) !” zei de Duitse soldaat.

“Van wie moet dat?” “Van Hitler! Dit is nu Duitsland.” “Nee!!!!” schreeuwde Geret.

De Duitsers waren ook ons land binnengekomen en nu moeten alle Joden dood?!

“Nee!” zei Geret heldhaftig en hij ging voor Avram staan, “Hij gaat niet dood!” “Anders jij” zei de Duitse soldaat. Met een handgebaar moest Avram heel stiekem weg sluipen. De Duitse soldaat had niks door en Avram vluchten weg. Na een tijdje had de soldaat het door. “Waar is die Jood gebleven?” “Weet ik niet” zei Geret. “Ik moet naar school doei!!” riep hij snel. Hij fietsten naar school maar er was niemand. Hij dacht hardop: komt dit nu allemaal door de Duitsers?. “Ja” zei een bekende stem. Het was de juffrouw. “Wat is er gebeurt?” vroeg Geret. “Ze willen de Joden weg hebben en…” “Ja dat had ik al wel door ja!” zei Geret “...Is Avram opgepakt?” “Ja bijna.” zei Geret Hij snikte een beetje. “Hij is weg gevlugt en en…” Hij kon het niet uitleggen dat hij had gelogen.  “En?” vroeg de juffrouw. “Ik moet naar huis.” verzon hij als smoesje. “Oké” zei de juffrouw “En veel succes!” riep de juffrouw nog na. Waarom zei de juf succes? Nou dat lees je zo.

Op de terugweg werd hij door dezelfde soldaat aangehouden. “Wo ist dieser Jude ( Waar is die Jood?! ) ?!” “Weet ik niet” zei ik snel en fietste naar huis, maar er werd op Geret geschoten en hij gooide zijn handen in de lucht. “Ich gehe mit mir nach Hause ( Ik ga mee naar huis! )!” “Waarom?” “Ik ga met jou ouders praten met die smoesjes van jou.”

Uiteindelijk werden Geret’s ouders vrienden met de soldaat en ze konden de oorlog makkelijk overleven, ze bleven contact houden en leefden nog lang en gelukkig.

EINDE!!!!!